вступ Мова і мовлення. Види мовленнєвої діяльності: аудіювання, читання, говоріння, письмо 9. Прочитайте народну казку. Служив у пана хлопець-сирота. Якось приніс пан білу гадюку й наказав слузі засмажити її, але самому не їсти. Хлопець засмажив гадюку й спробував, чи не забув посолити. Вийшов надвір і чує, що квіти, дерева, птахи й тварини говорять, як люди. І він їхню мову розуміє. Наказав пан слузі взяти кошика та йти з ним у луг збирати зілля. Нахилився хлопець до квітки, а вона йому й сказала, що лікує застуду. Хлопець кивнув і зірвав її. Пан спостеріг це, усе зрозумів, відтяв слузі язика й прогнав його геть. Довго блукав німий лісами. Ліг він якось спати під деревом, почув розмову змій і довідався, у якій печері вони цілющий камінь лизатимуть. Знайшов назавтра той камінь, торкнувся його — і відріс у хлопця язик. Після цього він знову зміг говорити. Став той хлопець першим на землі знахарем. Багатьох він зіллям від хвороб вилікував, багатьом життя продовжив. Дайте відповіді на запитання: чого набув хлопець, покуштувавши зміїного м'яса, — знання мови тварин і рослин чи здатності розмовляти з ними? Що він утратив, позбувшись язика, — знання мови тварин, рослин і людей чи здатності з ними спілкуватися? Поясніть, як пов'язані мова і мовлення, прочитавши текст, поданий далі. Поняття мова і мовлення треба розрізняти. Мова — засіб спілкування. Однак вона виявляє себе тільки в мовленні. Мовлення - це мова в дії. Мовлення неможливе без мови. Мова - це засоби спілкування (слова, словосполучення, речення, тексти тощо). Мовлення - це використання цих засобів для спілкування. Процес мовлення називається мовленнєвою діяльністю.
|