Переглянути всі підручники
<< < 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 > >>

 

вступ

Мова і мовлення. Види мовленнєвої діяльності: аудіювання, читання, говоріння, письмо

9. Прочитайте народну казку.

Служив у пана хлопець-сирота. Якось приніс пан білу гадюку й наказав слузі засмажити її, але самому не їсти.

Хлопець засмажив гадюку й спробував, чи не забув посолити. Вийшов надвір і чує, що квіти, дерева, птахи й тварини говорять, як люди. І він їхню мову розуміє.

Наказав пан слузі взяти кошика та йти з ним у луг збирати зілля. Нахилився хлопець до квітки, а вона йому й сказала, що лікує застуду. Хлопець кивнув і зірвав її.

Пан спостеріг це, усе зрозумів, відтяв слузі язика й прогнав його геть.

Довго блукав німий лісами. Ліг він якось спати під деревом, почув розмову змій і довідався, у якій печері вони цілющий камінь лизатимуть. Знайшов назавтра той камінь, торкнувся його — і відріс у хлопця язик. Після цього він знову зміг говорити.

Став той хлопець першим на землі знахарем. Багатьох він зіллям від хвороб вилікував, багатьом життя продовжив. Дайте відповіді на запитання: чого набув хлопець, покуштувавши зміїного м'яса, — знання мови тварин і рослин чи здатності розмовляти з ними? Що він утратив, позбувшись язика, — знання мови тварин, рослин і людей чи здатності з ними спілкуватися?

Поясніть, як пов'язані мова і мовлення, прочитавши текст, поданий далі.

Поняття мова і мовлення треба розрізняти. Мова — засіб спілкування. Однак вона виявляє себе тільки в мовленні. Мовлення - це мова в дії. Мовлення неможливе без мови.

Мова - це засоби спілкування (слова, словосполучення, речення, тексти тощо).

Мовлення - це використання цих засобів для спілкування. Процес мовлення називається мовленнєвою діяльністю.

 

Переглянути всі підручники
<< < 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 > >>
Hosted by uCoz