10. Прочитайте. Дайте відповіді на запитання: які є чотири види мовленнєвої діяльності? Яка різниця між слуханням і аудіюванням? Мовленнєва діяльність має чотири види — аудіювання (одночасне слухання й розуміння), читання, говоріння й письмо. Аудіювання не можна плутати зі слуханням. Слухання — це передусім сприймання звуків. Сприймати слухом можна не лише людське мовлення, а будь-які звуки: шум дощу й вітру, пташиний спів, гуркіт автомобілів тощо. Аудіювання ж стосується тільки усного мовлення людини, це процес його одночасного сприймання та розуміння. 11. Прочитайте уривок із народної казки спочатку мовчки, потім — уголос. Придумайте початок і закінчення казки. Упала дівчинка до глибокої ями. Там вона побачила камінь, який світився, а навколо нього — страхітливе скупчення змій. Усі змії по черзі лизали чарівний камінь. Захотіла дівчинка пити, зголодніла, змерзла, стомилася. Тоді вона теж лизнула камінь і відчула силу й бадьорість. Підповзла до дівчинки цариця змій і мовила: «Тепер ти розумітимеш мову всіх трав. Кожна з них розкаже, яку хворобу може вилікувати і яку користь може принести людині. Тільки не кажи слова «чорнобиль», бо відразу все забудеш». Переплелися змії у вигляді драбини. Вибралася по ній із ями дівчинка й подалася додому. Дорогою чула й розуміла розмову дерев і трав. Раптом чує, що хтось біжить за нею й питає, яка трава росте на межах із чорним биллям. Дівчинка й каже: «Чорнобиль!» Складіть і запишіть план казки. 3а планом усно перекажіть казку зі складеними початком і кінцівкою. Поясніть, до яких видів мовленнєвої діяльності ви вдавалися, виконуючи вправу. Значення виділеного слова з'ясуйте за тлумачним словничком. У кожному тексті є початок (зачин), основна частина й кінцівка. Зачин готує до сприйняття того, про що йдеться в тексті. В основній частині розкрито зміст тексту. Кінцівка — це завершення тексту, своєрідний підсумок усього висловленого.
|