СИНТАКСИС І ПУНКТУАЦІЯ 119. Прочитайте речення з правильною інтонацією. Який розділовий знак указує на окличну інтонацію? Який — на питальну? 1. Сьогоднішньої роботи на завтра не відкладай. (Народна творчість). 2. Звикли завтра все людці робити, плентатись помалу до мети. Звикни лиш робити все сьогодні, і до неї перший прийдеш ти! (Б. Грінченко). 3. Тільки сир одкладений гарний, а одкладена справа — ні. (Народна творчість). 4. Шануйте друга... Де ж таки без хиб ви друга на землі найти могли б? (М. Рильський). Доберіть і запишіть два приклади окличних речень. Прочитайте ці речення, правильно їх інтонуючи. Поясніть розділові знаки в кінці речень. 120. Прочитайте речення з правильною інтонацією. З'ясуйте вид кожного речення за метою висловлювання та за емоційним забарвленням. 1. Мене чекають в рідному вікні ласкаві очі. (О. Соловей). 2. Ви не забудьте отчу рідну хату! (Г. Рекіта-Пазуханич). 3. Де ж отча хата? (Д. Луценко). Р Важливим для спілкування є темп (швидкість) мовлення, який під час говоріння або читання вголос вимірюють кількістю вимовлених за одиницю часу (наприклад, за хвилину) слів. Найкращий темп мовлення (так званий середній) — це 100—120 слів за хвилину. Прочитайте вірш у середньому темпі, правильно інтонуючи речення. Визначте окличні речення. Щодня в подвір'я наше заліта Упертий дятел. Сяде на колоді — І стук та й стук, що й переслухать годі. Мурко вже закрадався до хвоста І сяк і так, неначе справжній злодій. Та де там! Раз — і знявся, й полетів, Ниряючи над снігом синюватим... Ех, Мурку, Мурку! Ще б чого схотів! Адже не кожне родиться крилатим! М. Рильський. Прочитайте вірш удруге — у прискореному темпі, втретє — в уповільненому. Чому саме середній темп мовлення є найкращим для сприймання?
|