Переглянути всі підручники
<< < 156 157 158 159 160 161 162 163 164 165 > >>

 

фонетика. орфоепія. графіка. орфографія

309. Від поданих слів утворіть такі їхні форми або доберіть такі спільно-кореневі слова, у яких відбувається чергування приголосних звуків.

Берег, пух, щука, смак, молоко, горіх, смуга, казати, кликати, могти, просити, сидіти, їздити.

Чергування [о], [е] з [і]

310. У поданих словах визначте корені. Доберіть слова з чергуванням

[о], [е] з [і].

Дворовий — двір.

Школа, гора, семеро, речі, сходи, бджола, колесо, громовий, лебединий, восени, ночувати, у Львові, у Харкові, у Каневі.

Визначте склади відкриті і закриті, зробіть висновки щодо умов чергування голосних звуків у коренях.

Голосні [о], [е] вимовляємо у відкритих складах, звук [і] — у закритих: с[еи]ло — с[і]л; к[о]ні — к[і]нь; п[е]чі — п[і]ч, джм[еи]лі — джм[і]ль.

Чергування може не відбуватися в словах із суфіксами -ець, -ок.

Наприклад:

стіл — стілець, кіл — кілок.

311. Прочитайте пари слів. Які звуки чергуються у відкритих і закритих складах? У яких словах чергування відбувається в коренях, а в яких — у суфіксах слів?

Рости — ріс. Плести — плів. Голова — голівка. Береза — беріз. Чернігова — Чернігів. Києва — Київ. Зробіть звуковий запис останньої пари слів.

312. Прочитайте. Поясніть, чому не відбулося чергування голосних звуків у виділених словах.

 

Переглянути всі підручники
<< < 156 157 158 159 160 161 162 163 164 165 > >>
Hosted by uCoz