На наше мовлення впливають умови спілкування. Треба навчитись орієнтуватися в цих умовах. Передусім слід зрозуміти, офіційними чи неофіційними є обставини; хто адресат. Потім визначити — яка мета спілкування (чого ви прагнете: про щось повідомити, щось з'ясувати, до чогось спонукати), а також тема (про що говоритимете) і головна думка (які висновки випливатимуть) майбутньої розмови. 36. Поміркуйте і скажіть, за офіційних чи неофіційних обставин відбуватиметься спілкування і хто може стати адресатом вашого мовлення, якщо ви прийдете до: • школи, музею, поліклініки, магазину, спортзалу, кінотеатру, комп'ютерного клубу; • бабусі в гості, однокласника на його день народження, сусідів на їхнє родинне свято. «Зустріч друзів» Роздивіться фотографію, визначте, за яких обставин відбувається спілкування дітей. Придумайте кілька реплік їхньої розмови. Уявивши, що ви прийшли до шкільної бібліотеки, зорієнтуйтеся в умовах спілкування. Для цього замисліться над таким: • офіційними чи неофіційними можна вважати обставини спілкування; • хто є адресатом мовлення? З'ясуйте тему вашого майбутнього висловлювання (про що говоритимете) та його головну думку (які висновки випливатимуть). Придумайте діалог між вами та бібліотекарем. Підготуйтеся розіграти цей діалог за особами зі своїм однокласником. 37.
|