повторення й узагальнення в кінці року Лексикологія і фразеологія 613. Прочитайте. Укажіть слова, вжиті в переносному значенні. Розкрийте це значення. Визначте лексичне і граматичне значення виділених слів. 1. Розцвітай же, слово, і в родині, і у школі. (П. Тичина). 2. Розливайся, рідне слово, по всій Україні! (П. Куліш). 3. Тут росло Коцюбинського слово, тут Руданський посіяв пісні. (П. Перебийніс). 4. В шовковій мові виростають діти. (А Малишко). 5. Мужай, прекрасна наша мово! (М. Рильський). 614. Перепишіть, уставляючи пропущені літери. Визначте омоніми та омоформи. Поясніть різницю між ними. Яка роль омонімів у мовленні? 1. Люлі-люлі, нал..тіли гулі, стали ґелґотати, люльку кол..хати! 2. А позаду Сагайдачний, що проміняв жінку на тютюн та люльку, необачний! (Народна творчість). 3. А Дике Поле, Дике Поле! По груди коням д..ревій. 4. А мати свій городець поле. (Л. Костенко). 615. Прочитайте. Визначте слова, що мають омоніми. На підтвердження своєї думки введіть такі омоніми до самостійно складених речень. 1. Уже й пороги видно вдалині. Вони ревуть, як тури кам'яні. (Л. Костенко). 2. І полоще чайка в сонці крила, і згубився вітер вдалині. (М. Луків). 3. День ласкою пропах, не день, а сизий птах. (А. Камінчук). 4. В прибережних вербах щебече птаство, зелений комиш стоїть нерухомою лавою. (М. Коцюбинський). 616. Відгадайте загадки. Вкажіть у них антоніми. Яка роль антонімів у мовленні? 1. Лежить Гася, простяглася, як устане — неба дістане. 2. Під гору йде швидко, а з гори — помалу. 3. Коли живе — лежить, коли помре — біжить. 4. Сидить монах у чорних штанях і з мертвих живих дожидає. 617. Перепишіть, уставляючи пропущені розділові знаки. Антоніми підкресліть. 1. Нелегко але необхідно і жити і вмерти гідно. (М. Луків).
|