посмугованій чорними стрічечками голові сойки стирчав, як і годиться, червонястий чубчик. Сойка як сойка. Я придивився пильніше й спостеріг, що якось непомітно сойчина голова обернулася з пташиної на людську. Блискучі оченята дивилися весело, щоки були рум'яні, губи тремтіли від сміху. Ніби нічого не сталося, сойка сказала мені... За Є. Гуцалом. Які типи мовлення поєднано в уривку? Визначте опис. До виділених слів доберіть синоніми. Утворені синонімічні ряди запишіть. Усно перекажіть уривок, придумайте його продовження та закінчення. У переказі використайте якнайбільше синонімів. Антоніми 473. Прочитайте прислів'я, визначте в них слова з протилежним лексичним значенням. 1. Новою дорогою йди, але й старої не забувай. 2. Краще своя хата, ніж чужа палата. 3. Щастя лежить, а горе біжить. 4. Нащо з тим миритись, хто охочий сваритись? 5. Порожній віз має звертати перед повним. 6. З праці радість, а з безділля смуток. 7. «Учора» не доженеш, а від «завтра» не втечеш. 8. Краще гірка правда, ніж солодка брехня. 9. Менше говори — то більше почуєш. Якими частинами мови є визначені вами слова? Слово з протилежним лексичним значенням називаються антонімами. Антоніми утворюють не ряди, як синоніми, а пари. Наприклад: день — ніч, великий — малий, голосно — тихо, там — тут. Антоніми є словами тієї самої частини мови. Часто антоніми залучають до статей тлумачного словника, щоб точніше пояснити лексичне значення слів. Є спеціальні словники антонімів. 474. Прочитайте вірш, правильно інтонуючи речення. Випишіть антонімічні пари.
|