розшукує між гіллям одну якусь, саме ту, до сонця обернену гілку. Кладе руку на неї і так обережно, легесенько струшує. Щось гупнуло глухо й лежить, і несила очей від нього відвести. Оце ж і є вона, глива, найкраща в наших краях груша-скороспілка! Груша велика, блискуча і жовта, мов диня. М'якоть смачна й солодка. А тим часом гупнуло ще і ще. Ніхто з нас не сміє підійти і взяти. Лежать груші — тут, там, ждуть, а в кожного з нас серце як не вискочить. Господар, нахилившись, сам бере, дає тобі, дає йому, нікого не забуде, нікого не промине. За О. Гончаром. Випишіть речення, які є описом предмета, позначте в них «відоме» та «нове». Прочитайте речення, що містять оцінку предмета. Що спільного й що відмінного мають такі типи мовлення, як опис предмета і його оцінка? 3'ясуйте стиль висловлювання. Опис предмета не можна плутати з оцінкою предмета. Оцінка, як і опис, відповідає на питання: який? яка? яке? які?. Проте в описі називаємо ознаки предмета: розмір, форму, колір, запах, смак тощо. Ці ознаки сприймаємо органами зору, слуху, дотику, нюху, смаку. Оцінка ж є результатом діяльності людського мислення. Наприклад: гарний, чудовий, привабливий, поганий, нікудишній. Опис предмета можна скласти у науковому чи в художньому стилі. Мета наукового опису — подати точну інформацію про розмір, форму, вагу, колір предмета тощо. Науковий опис здебільшого стислий, усі слова в ньому вживаємо тільки в прямому значенні. Мета художнього опису — створити образ предмета, викликати до нього певне ставлення. У такому описі використовують художні засоби: епітети, порівняння та ін. 130. Прочитайте уривки. Який з поданих описів складено в науковому стилі, який — у художньому? Свою думку доведіть. І. Шапка красноголовця (підосичника) — 5—25 см у
|