синтаксис і пунктуація Якщо узагальнювальне слово стоїть після однорідних членів речення, перед ним ставимо тире. Наприклад: Дід, бабуся, тато, мама — вся родина засвітилась молодістю вдруге. (За П. Перебийносом). Найчастіше в ролі узагальнювальних слів у таких реченнях виступають займенники все, всі. Наприклад: Карі очі, чорні брови — все в неї сміється. (П. Куліш). Якщо узагальнювальне слово стоїть після однорідних членів, його вимовляємо з пониженою інтонацією, а перед ним робимо паузу. 170. Прочитайте. Визначте однорідні члени речення та узагальнювальні слова при них. Поясніть уживання розділових знаків. 1. Повітря, рослини, води — усі вславляють блакить. (М. Зеров). 2. Луки, гори, пишні сади — все зелене. (О. Гончар). 3.1 степ, і лиман, і озеро, і море — все закуталось у якийсь чарівний тихий світ. (І. Нечуй-Левицький). Прочитайте речення, дотримуючи правильної інтонації. 171. Перепишіть, уставте дібрані з довідки узагальнювальні словосполучення. 1. Калину, виноград, вишні — ... найчастіше зображує українська вишивка. 2. Ручку, олівці, фломастери, гумку, лінійку — ... повинен мати школяр. 3. Столи, стільці, дошка, стелажі — ... в нашому класі цього року новенькі. Таке приладдя. Всі меблі. Ці рослини. Прочитайте речення, дотримуючи правильної інтонації. 172. Перепишіть, ставлячи, де потрібно, тире. Однорідні члени речення підкресліть, узагальнювальні слова при них виділіть рамкою. 1. Рідні місця, знайомі хатки, садки, доріжки все миготить у очах. (Панас Мирний). 2. І соняшники, і кукурудза, і криниця, і журавель, і трава на леваді, і сонце все вслухалося в свіжість. (Т. Осьмачка). 3. Земля України, і небо, і люди усе мені рідне. (П. Воронько).
|