іповторення вивченого в початкових класах Легенда про горючі камінці Блукав якось степом мисливець. Сонце сідало, а додому було далеко. Зняв ловець з плеча торбину з дичиною і подався збирати для вогнища хмиз. На схилі байраку мисливець угледів лисячу нору. Вигорнута лапами лисиці земля була дивно чорною. А в тій землі поблискували, переливалися чорні камінці. Набрав чоловік тієї чудернацької землі. Розпалив мисливець багаття. Коли хмиз перегорів, він поклав у жар м'ясо, а зверху ще й чорною земелькою присипав. Отією, що набрав біля лисячої нори. Ліг мисливець спочити. А як прокинувся, побачив, що земля й камінці палають! Від м'яса й сліду не залишилося... Так було знайдене кам'яне вугілля. Навколо того місця пізніше виросло селище Лисичий Байрак. За М. Янком. Визначте тему і головну думку тексту. Колективно складіть і запишіть план тексту. Усно перекажіть текст за планом. Монологом чи діалогом є подане висловлювання? Свою думку доведіть. Поясніть, які види мовленнєвої діяльності ви використали, виконуючи вправу. Кожен прагне навчитися правильно й переконливо говорити. Наука красномовства називається риторикою. Риторика розвиває в людині культуру: • мислення (його самостійність, самокритичність, глибину, гнучкість); • мовлення (його доречність, змістовність, точність, правильність); • поведінки (ввічливість, тактовність, природність, розкутість); • спілкування (повагу до співрозмовника, відповідальність за свої слова). 49. Розгляньте таблицю. Розкажіть, яким має бути мовлення.
|